02. බෞද්ධ දේශපාලන සංස්ධාව ලද බ්රාහ්මණික බලපෑම.
(පූර්ව ලිපිය මෙතැනින්)
සිදුහත් කුමරා ජන්ම ලාභය ලැබූයේ ක්ෂත්රිය කුලයේයි. තවද තත්කාලින සමාජ සම්ප්රදායට අනුව ඔහු ලද අධ්යාපනයේ පදනම දැමුණේ මතු රාජ්යත්වය අපේක්ෂිත රජ කුමරෙකුට උචිත අයුරින් බව පශ්චාත්කාලින සාහිත්ය විමර්ශනයෙන් උපකල්පනය කළ හැකිය. තවද එම ක්රි. පු. හය වන සියවස යනු බ්රාහ්මණික බල වර්ධනයේ උච්චතම අවස්ථාවක් බව පිළිගැනෙන සාධකයකි. බුද්ධත්වය හෝ බුද්ධ භාෂිතය පිළිබඳ ප්රචලිතතාවක් නොතිබුණු උක්ත යුගයේ,
-
රාජ්ය අනුශාසක ධූරය
-
අධ්යාපනික කාර්යය භාරය
-
ආගමික අංශය
ආදී වූ කාර්යයාංශ රැසක්ම පැවතුණේ බ්රාහ්මණයන් යටතේ බන පෙනි යයි. එසේ හෙයින් සිදුහත් කුමරු ලද මුලික අධ්යාපනය සැලකූ කල්හි එය තත්කාලිනව පැවති සාම්ප්රදායික රටාවට අනුකූල වන්නට ඇති බව සිතිය හැකිය. බෞද්ධ දේශපාලන සංකල්පයන්ට යම් තරමකින් හෝ බ්රාහ්මණික ආභාසය ලැබුණිද යන්න මෙනිසා අවධාරණය කළ යුතුය. ශ්රාස්ත්ර මෙන්ම, ශිල්ප යටතේ හැඩගැසුන එකී අධ්යාපන ක්රමය යටතේ ශාස්ත්රාවබෝධයෙන් පුළුල් වූද ධනු ශිල්පය, දුණු ශිල්පය ආදී කාය ශක්තිය පිළිබිඹු කරන අධ්යාපන ක්රමයක පුර්ණ අවබෝධයකින් යුක්ත වූද අධ්යාපනයකින් ක්ෂත්රියයන් සුසංයුක්ත කිරිම අනිවාර්ය අංගයක් වු බව පෙනේ. සිදුහත් කුමරා පැවිදි පදවියට ඇතුළත්විම වලක්වනු වස් ක්ෂත්රිය කුමරෙකුට ඖචිත්ය වූ අධ්යාපනයක් ඔහුට ලබා දිමට සුද්දෝධන රජු අනුගමනය කළ ක්රියා කලාපය පිළිබඳ බෞද්ධ සාහිත්ය මුලාශ්රයන්හි සාධක පරිශීලනයේදී කුමරු ලද අධ්යාපනය මුළුමනින්ම රාජ්ය පාලන තන්ත්රය පිළිබඳ වූවක් බව උපකල්පනය කළ හැකිය. ඒ අනුව සිදුහත් කුමරු තත්කාලීනව පැවති බ්රාහ්මණික දේශපාලන සංකල්පය පිළිබ පූර්ණ අවබෝධයකින් යුක්ත වන්නට ඇති අතර ඒ කෙරෙහි වූ මනා පරිකල්පනයකින්ද සමන්විත වන්නට ඇත. මෙකී සාධක පදනම් කර ගනිමින් උක්ත බ්රාහ්මණික දේශපාලන සංකල්ප,
-
බුද්ධත්වයෙන් පසු තම භාශිතයන් තුළට අන්තර්ගත කළේද?
-
එය පුර්ණ වශයෙන් එතුමන් තම දේශනාවන්ට ඇතුළත් කරන ලද්දේද?
-
නැතිනම් ඒ කවර ප්රමාණයකින්ද?
-
එසේත් නොමැතිනම් කිසිදු ලෙසකින් බ්රාහ්මණික ඉගැන්වීම් තම දර්ශනය උදෙසා පාදක කොට නොගත්තේද?
ධම්මික සදරුවන්
August 31, 2012 at 10:15 am
ඇත්ත.වැදගත් ලිපියක්.බුද්ධදර්මය තුල රාජ්ය පාලනය ගැන හොද විග්රහයක් තියෙනවා.
mppgunasinghe
October 5, 2012 at 5:55 am
මේ තේමාව යටතේ ඔබේ හැදෑරීම් සහ විග්රහයන් පිළිබඳ තොරතුරු හදිසියේ නැවතුනාක් මෙන් පෙනේනේ ඇයිදැයි නොදනිමි. ඔහේ ආවට ගියාට තොරතුරු ඉදිරිපත්වන ලිපිවලට වඩා ඔබේ ලිපි අපව ඥාණනය කරනවා.. ඒ වෙනුවෙන් නැවත නැවතත් ස්තුතියි.
සිත්තරී මං
October 5, 2012 at 1:21 pm
සමාවෙන්න… මේ දවස් වල මට ටිකක් මේ බ්ලොග් එක මගහැරුණා මගේ අනිත් බ්ලොග් එක නිසා
නැවතත් මේ ලිපි පෙළ ළගදිම පටන්ගන්නම්
බොහොම ස්තූතියි මිත්රයා…
mppgunasinghe
October 6, 2012 at 7:29 am
ස්තුතියි
Nandika Sirinuwan
January 30, 2013 at 7:34 am
//බෞද්ධ දේශපාලන සංකල්පයන්ට යම් තරමකින් හෝ බ්රාහ්මණික ආභාසය ලැබුණිද යන්න මෙනිසා අවධාරණය කළ යුතුය.//
බුදු හාමුදුරුවෝ දේශනාකරපු දර්මයට(බෞද්ධ දේශපාලන සංකල්පයන්ට) බ්රාහ්මණික ආභාසය ලැබුන කියල මම විස්වාස කරන්නේ නැ.එත්,බ්රාහ්මණික ආභාසය හින්දු ආගමට ලැබිල තියෙනවා.පසුව සිදු වෙච්ච හින්දු බෞද්ධ මිශ්රවීම් නිසා ලියවුන පොත් පත් වල මේ ආභාසය පෙන්නුම් කරනවා වෙන්න පුළුවන්.ඒක පොත පතේ තියෙන දෙයක්.
අනික,බුදු හාමුදුරුවෝ,දර්මයේ කියන මුලිකම දේ තමයි “තමන්ගේ සිත” සැම දෙයකටම මුල් වෙනවා කියන ඒක.සිත මගින් තමා තමන්ගේ ක්රියා,වචන පාලනය කරන්නේ.එහෙම කියල තියෙද්දිත්,මොකටද මේ මිනිස්සු පාලනය කරන්න රජ කෙනෙක් හෝ වෙන පාලකයෙක්?හැම මිනිහටම හිත පාලනය කරන්න බැ.ඒ කියන්නේ තමන්ගේ ක්රියා පාලනය කරන්නත් බැ.ඒකයි පාලකයෙක් අවශ්ය.
එත් හැමෝම තමන්ට පුළුවන් උපරිමයෙන් සිත පාලනය කරනවානම් පාලකයන් මේ ලෝකෙට ඕන නැ…ඔය දේශපාලනය,ප්රජාතන්ත්රවාදය මොනවත් ඕන නැ…ඒවායේ සංකල්ප ඉබේම ක්රියාත්මක වේවි…
අද ප්රජාතන්ත්රවාදය වගේ නෙමෙයි ..
සුබ පතනවා … දිගටම ලියන්න
mppgunasinghe
January 30, 2013 at 7:54 am
නැවත ඔබේ ලිපියට එළඹෙන අපට අලුතෙන් සිතා බැලිය යුතු තවත් දේ එකතු වෙනවා. මධ්ය කාලීන අවදිය වන විට දකුණු ඉන්දීය බලපෑමෙන් නැවත සංස්කරණය වන ලංකාවේ රාජ්යට පාලන මූල ධර්ම සෙවීම වැදගත් කාර්යයක් වුවත් මූලාශ්රන හිඟය විශාල බාධකයකි. විදේශිකයන් විසින් රචිත ලේඛනයන් හි දක්නට ඇත්තේ ඔවුන් වටහාගත් ආකාරය පමණි. මූලාශ්රධමය වටිනාකමින් ඒවා බෙහෙවින් දිළිඳුයි නේද හිතවත.