RSS

ඊජිප්තු ශිෂ්ටාචාරය 7…………….. ශරීරය, ආත්මය සහ සෙවනැල්ල

28 Dec

පූර්ව ලිපිය මෙතැනින් ගන්න.

පැරණි මිසරය සම්බන්ධව අපට දැනට ඇති සාධක සියල්ලම පාහේ ලැබී ඇත්තේ ඔවුන් මරණින් මතු ජීවිතය පිළිබඳ දැඩි සේ අවධානය යොමු කිරීමේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙසයි. ‘කා’ නම් ආත්මය, සෙවනැල්ල හා එක් වීමක් සිදු වන බව පැරණි මිසර වැසියා විශ්වාස කළේය. මෙහිදී පළමුව ඇතිවී තිබෙන්නේ කා සමග සම්බන්ධ වේය යන මතයයි. පැරණි ඊජිප්තු විශ්වාසය වන්නේ, “මිනිසාගේ පෞර්ෂත්වය ඇති වන්නේ කා නම් ආත්මයේ එක්වීමෙන්” වන බවයි. ‘කා’ හට තැනින් තැන නිදහසේ ගමන් කිරීමට හෝ සිරුර සමග සම්බන්ධ වීමට මෙන්ම දෙවියන් ඇසුරු කිරීමේ නිදහසද පැවති බව එසමයේ පිළිගැනීම සහ විශ්වාසය විය.

tutankaman mask

තවද පාරාවෝ රජවරුන්ගේ උපතේදී දෘෂ්‍ය ශරීරය සහ අදෘෂ්‍ය ශරීරය ලෙසින් දෙකක් පවතින බව සඳහන් වේ. එසේම ‘කා’ උත්පත්තියේදීම පිහිටන මුත් එය ක්‍රියාත්මක වන්නේ මරණයට පසුය යන්න මිසර වැසියා විශ්වාස කළේය. නමුත් සාමාන්‍ය මිනිසුන්ට එසේ නැත. ඒ අනුව ආගම, සමාජ මට්ටම් අනුව ක්‍රියාත්මක වූ ආකාරයේ විශමතාව පැහැදිළිව පිළිබිඹු වේ. ‘කා’ නින්දේදීත් ක්‍රියාත්මක වීමට ඉඩ ඇති බවත්, එසේ හැසිරෙන අවස්ථාවේ දකින ස්ථාන, පුද්ගලයන් ආදිය ඔහුගේ මතකයේ තැන්පත් වන බවත් පිළිගැනුණි.

සාමාන්‍ය ජිවිතයේදී ‘කා’ සිරුරෙන් ඉවත් වේ. ‘කා’ මරණයෙන් පසු ආහාර, ජලය සහ පුදපූජා අපේක්ෂා කරයි. පැරණි මිසර වැසියෝ ‘කා’ ඉන්ද්‍රජාලයක් ලෙසින් පිළිගත්හ. යාඥා කරන පිරිස් සහ මියගිය අයට අවශ්‍ය ආහාර පාන සම්පාදනය කරන පිරිස් මෙන්ම වන්දනාමාන කරන පිරිස්ද එම අදාල කටයුතු සිදු කර එම ස්ථානයෙන් වහාම පිටවිය යුතු වු බව විශ්වාසයේ පැවතුණි. මියගිය පුද්ගලයින් වෙනුවෙන් යහපත් ප්‍රාර්ථනා සිදු කිරීම ආවශ්‍යයික වූවක් මෙන්ම ප්‍රායෝගික විය. එසේම මිය යාමට ප්‍රථම ජීවත් වන සමයේ යහපත් සේවාවන් සිදු කර තිබීම ඉතාමත් අත්‍යාවශ්‍ය විය. මේවායින් පෙනී යන්නේ මරණින් මතු දිවියේ ප්‍රමුඛස්ථානය ගන්නා ‘කා’ නම් ආත්මය සදාකාලික ජීවිතය ලබා ගැන්ම උදෙසා විශාල කාර්යය භාරයක් සපුරා තිබිය යුතු වූ බවයි. මිසර ලේඛන අතුරින් හමුවන ඇතැම් ලේඛන දෙවියන් අමතා ප්‍රකාශ කළ අවස්ථා දක්නට ලැබේ.

….සාධාරණත්වයේ දෙවිඳුණි, මම ඔබ දනිමි

සත්‍ය දැනගෙන කතා කිරීමටත් පෙර මම මෙහි ආවෙමි

මම නොදනිමි වරද කුමක්දැයි කියා

සියල්ලන්ගේම දෙවියනි….

“…. I have not taken away temple offerings

I have not stinted the food to the gods

I have not despoiled the dead

I have never committed adultery…..”   (Ancient Egypt Myth and History, 1997, 100p)

මේ අනුව මරණින් මතු දිවියේ සෞභාග්‍ය උදෙසා ජීවත්ව සිටින කල විශාල වශයෙන් යහපත් ක්‍රියා සිදු කළ යුතු වූ බවත්, දෙවියන් සමග ‘කා’ හට ඍජුව සම්බන්ධ විය හැකි වූ බවත් ඔවුන්ගේ විශ්වාසය වී පැවති බව පෙනී යයි.

තවද ‘කා’ ට අමතරව ‘බයිබිට්’ නමින් සෙවනැල්ලක්ද තිබිණි. එසේම මිනිසාට සදාකාලිකව ‘බූ’ නම් වූ අදෘෂ්‍යමාන සෙවනැල්ලකද හිමිකමක් තිබිණි යැයි විශ්වාස කර ඇත. ඒ අනුව මිනිසා සෑදී තිබෙනුයේ

කායික ශරීරයක,

අධ්‍යාත්මික ශරීරයක,

ආත්මයක,

සෙවනැල්ලක,

ස්පර්ශ කළ නොහැකි වැස්මක,

ඔහුගේ ජීවන ශක්තියේ

එකතුවෙන්ය යන් විශ්වාසයේ ඔවුන් එළඹ සිටි බව උක්ත නිදර්ශන අනුව යම් තරමක් හෝ දුරට පැහැදිලි කළ හැකිය. මෙලෙස ගොඩනැගුණු මිනිස් ශරීරය මරණින් මතු සැපදායී ලොවක අපේක්ෂාව හේතුවෙන් විනාශ වී යා නොදී රැකගැනීම අත්‍යාවශ්‍ය වූයෙන් ඔවුන් ඒ සඳහා භාවිත කළ අද්විතීය තාක්ෂණයේ මහඟු ප්‍රතිඵලයක් ලෙස අද පවා එම සිරුරු එලෙසින්ම පවතී. මරණයේදී ඔහුගේ ජීව ශක්තිය එනම් ‘බූ’ උපද්‍රව සහිත මාර්ගයක පාතාලයට ගමන් කරන බව මිසර වාසීහු විශ්වාස කළහ. දිව්‍ය ලෝකයට යාමට ඇති මාර්ගය ඉතා කටුක එකක් ලෙස ඔවුහු සැලකූහ. ඒ යන අතර ‘ආලු’ නම් පාරාදීසය පිහිටයි. කාන්තාර ප්‍රෙද්ශ පසු කරගෙන, සතුන් සහිත ප්‍රෙද්ශ පසු කරගෙන, උණු ජලය සහිත වූ දිය ඇලි පසු කරගෙන සදාකාලික ජිවිතය සොයා යා යුතු බව මතය විය.

ආත්මය එහි ගිය විට පේෂණය සඳහා ආහාර පාන හා ආරක්ෂාව සඳහා ආයුධ ලබා ගනී. පසුව බටහිර කඳු තරණය කර මරණයේ රාජධානියට පැමිණෙන බව මිසර වැසියාගේ විශ්වාසය විය. එහිදී ආහාර සහ පළතුරුවලින් සංග්‍රහ ලබන ආත්මය ඉන්ද්‍රජාලික ජලය පානය කළ යුතු විය. පසුව ආත්මය දෙවියන්ගේ සේවකයා වී කටයුතු කළ යුතුය. ඔහු නිසි පරිදි සැලකිළි නොදැක්වූයේ නම් ඔහුට නැවතත් කළුවර සොහොන් කොතට යාමට සිදු විණි.

‘කා’ පෘථිවියේ පවුලකට නැවතත් යාමට කැමති වූයේ නම්, කුරුල්ලෙක්, මලක් හෝ සතෙක් ලෙස වාසය කළ හැකිය. ඔහු නැවත සොහොන් කොත නැරඹීමට ගොස් මමියට ප්‍රාණය ලබා දීමටද ඉඩ ඇත.

පැරණි මිසර වැසියා මරණින් මතු අපේක්ෂා කළ ලෝකය එයයි. රදළ වරු ඇතුළු සමාජයේ පිළිගත් පිරිස් මරණින් මතු සිය ජීවිතයේ ලද සියලු යස ඉසුරු ලබා ගැනීමේ අභිලාශයෙන් කටයුතු කළ අතර උක්ත සාධක ඇසුරෙන් පෙනී යන්නේ ආත්මය අමරණීය කරගනු වස් ඊජික්තියානුවන් තුළ පැවති දැඩි අපේක්ෂා සහ ඒවා සාක්ෂාත් කර ගැනීමට කැපවූ අයුරුයි. මේ අනුව ශරීරය, ආත්මය සහ සෙවනැල්ලේ සුසංයෝජනයෙන් ගොඩනැගෙන මිනිසාගේ සදාකාලික පැවැත්ම කෙරෙහි මිසර වැසියා ඇදී ගිය අයුරු උක්ත සාධක ඇසුරින් මැනවින් පෙනී යයි.

 

9 responses to “ඊජිප්තු ශිෂ්ටාචාරය 7…………….. ශරීරය, ආත්මය සහ සෙවනැල්ල

  1. dilki kaushalya

    January 8, 2013 at 3:37 pm

    nibandanayak liveemata mavan thorathuru labima mama lada mahath bagyyak .mavn da thulin thanks

     
    • සිත්තරී මං

      January 12, 2013 at 5:54 pm

      ස්තුතියි. මගේ අරමුණ වුණෙත් ඔබ අද ලබාගත් දෙයමයි….

       
  2. sasanka kodagoda

    March 25, 2013 at 9:43 am

    mama me hama lipiyakma gaththa … mokada mama asama deyak nisa ithihasaya … sthuthi godak

     
    • සිත්තරී මං

      April 27, 2013 at 1:01 pm

      කිසි ප්‍රශ්නයක් නැහැ…..🙂 ආරාධනා කරනවා මගේ අනිත් බ්ලොග් අඩවියට ඇවිත් යන්න එන්න තියලා http://sanskaravinivida.blogspot.com/ මොකද මේ අඩවිය දැන් මම ලියන්නේ නැහැ

       
    • සිත්තරී මං

      April 27, 2013 at 1:02 pm

      අහ්… මේ සසංකනේ🙂

       
  3. dilshani

    June 6, 2015 at 11:22 am

    godak shtuthi. mama me hama lipiyama kiyawala godak dewal igena gatta.mokada math parani shishtachara gana igena ganna kenek.

     
  4. dinesha erandathi

    December 3, 2015 at 8:56 pm

    godaaak sthuthi akke..GAQ wala history wlt mata misara civilization gena thorathuru oni una.man 1 idala 7 page 1ta ynakamma thorathuru gaththa.thawath me wage sathkara kranna oyata shakthiya lebewa.mata denaganna puluwanda indiyanu ithihasayata adala muslim aakramana ha rajawansha gena oya lipi liyala thiyenawada kiyala.mata e genath karunu tikka awashyai.God Bless You..

     

ලිපිය ගැන ඔබේ අදහසට නිදහස......

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: