RSS

ඊජිප්තු ශිෂ්ටාචාරය 4……………. මස්ටාබා (ආරම්භක පිරමීඩ) සහ මළවුක්ගේ සුරක්ෂිතතාව

25 Dec

පළමු ලිපිය මෙතනින් ගන්න.

දෙවන ලිපිය මෙතනින් ගන්න.

තෙවන ලිපිය මෙතනින් ගන්න.

පිරමීඩයක ආරම්භක අවස්ථාව ලෙස මස්ටාබා නම් ගෘහ නිර්මාණාත්මක අංගය දැක්විය හැකිය. රාජවංශ යුගයේ ආරම්භයේ සිටම කුලීනයන් තම සොහොන් වලවල් ස්වභාවික විපත්වලින් ආරක්ෂා කර ගැනීම උදෙසා  මිණී වල මතුපිටින් ආවරණයක් ඉදිකර තිබෙනු දක්නට ලැබේ.

“මස්ටාබා නමින් හැඳින්වෙන්නේ පැරණි ඊජිප්තියානු සොහොන් ගැබ් වන ගලින් හෝ ගඩොලින් බඳින ලද ආනත බිත්ති සහිත සෘජුකෝණාස්‍රාකාර හැඩය ගත් ගොඩනැගිලි විශේෂයකි. ‘කා’‍ හෙවත්, මියගිය පුද්ගල ආත්මය උදෙසාවත් පිළිවෙත් පැවැත්වීම සඳහාද ඔහුගේ අනුරුව තැන්පත් කර තැබීම සඳහාද මස්ටාබාවෙහි ඇතුළත පිහිටි කුටිය භාවිත කෙරුණි….”   (අලුත්වත්ත, 2007, 38පි)

This slideshow requires JavaScript.

ඉහත දක්වන ලද කුටියේ ස්ථානගතවීම සලකන්නේ නම්, එය පහත පරිදි සවිස්තරාත්මකව දැක්විය හැකිය. මස්ටාබාව ආනත බිත්ති සහිත චතුරස්‍රාකාර හැඩැති ගොඩනැගිලි විශේෂයකි. වහළ ලෙස සැලකෙන තලය, පොළව මටිටමේ ක්ෂේත්‍ර වර්ගඵලයට වඩා අඩු වීම මත මෙම ආනත බිත්ති ඒ සඳහා ලැබී තිබේ. සරල වශයෙන් දක්වන්නේ නම්, එලෙස එකකින් එකක් කුඩා වෙමින් එක මක එක ගොඩ ගැසෙන මස්ටාබා රැසක එකතුවක් ලෙස පිරමීඩය නිර්මාණය වන බව පැවසිය හැකිය. මෙය වඩාත් පැහැදිලි කර ගැනීමට, පිරමීඩ සඳහා දාර යොදා සුමට කර නැති බවත්, ඉහළට යන පඩිපෙළක ආකාරයෙන් ඒවා නිර්මාණය කර ඇති ආකාරයත් අවධානයට ගත යුතුය. උක්ත සාධක මත පෙනී යන්නේ සංකීර්ණ නිර්මාණයක් වන පිරමීඩයේ ආරම්භක අවස්ථාව සරල මටිටමේ පැවති මස්ටාබාව වන බවයි. දෙවනුව, ඉහත විස්කර කළ කුටියේ ස්ථානගත වීම සලකන්නේ නම්, මෙලෙස ඉදි වුණු මස්ටාබා අභ්‍යන්තරයේ භූ ගර්භය තුළට වන පරිදි ඉදි කළ කුඩා කුටීරයක් වේ. මස්ටාබාව අයත් පුද්ගලයාගේ මෘත දේහය තැන්පත් කර ඇත්තේ උක්ත කුටිය තුළයි.

මේ අනුව කිව හැක්කේ  මරණින් මතු දිවියට අවශ්‍ය පරිදි සාධක සූදානම් කර තැබූ සොහොන් ගෙය සහ මෘත දේහය ආරක්ෂා කර තැබීම සඳහා ඔවුන් දැක්වූයේ දැඩි උනන්දුවක් වන බවයි. මෘත ශරීර මෙලෙස සුරක්ෂිත කිරීම පිණිස ඊජිප්තියානුවන් දැක්වූ දැඩි උනන්දුවට හේතු මීළඟට විමසා බැලිය යුතුය. මේ සඳහා ප්‍රධාන ලෙසම බලපෑවේ, මමිය විනාශ වී ගියහොත් අමරණීයත්වය ලබා ගැනීම උදෙසා එය කවර පුද්ගලයාගේදැයි හඳුනා ගැනීමට අපහසු වීම හේතුවෙනි. විශේෂයෙන්ම ඔවුන් විස්වාස කළේ මරණින් පසු එම මියගිය පුද්ගලයා යථා ස්වරූපයෙන්ම සිටියෝතින් රේ දෙවියා හට ඔහුව හෝ ඇයව හඳුනා ගැනීමට පහසු වන බවයි. මින් ඉහත ලිපියේදී “කා” නම් ආත්මය සහ “රේ” දෙවියා අතර දැක්වූ සම්බන්ධතාව මෙහිදී අවධානයට ගත යුතුය. කෙසේ වෙතත් මෙලෙස මස්ටාබා තුළ මමි ආරක්ෂිතව කල් තබා ගැනීම අවශ්‍යයික වූයේ මමිය විනාශ වී ගියහොත් අමරණීයත්වය ලබා ගැනීම උදෙසා මමිය හඳුනා ගැනීම අසීරු වන්නේයැයි ඔවුන් තුළ පැවති විශ්වාසය හේතුවෙනි.

මස්ටාබාවේ භාවිතය පිළිබඳ තව දුරටත් සඳහන් කිරීමට සාධක පවතී. පෙර දැක්වූ පරිදිම මෙහි අවශ්‍යතාව වූයේ මරණන් මතු සැපදායී ලොවක අපේක්ෂාව සපුරා ගැනීමයි. ඒ සඳහා ඔවුන්ගේ විශ්වාසයේ පරිදි, මියගිය පුද්ගලයා භාවිත කළ භාණ්ඩ මිණී පෙට්ටිය තැබූ කාමරයට යාබද කාමරවල තබන ලදී. මේවා අතර ආහාරපානද විය.

  • මිදි යුෂ

  • ආහාර

  • ධාන්‍ය

  • දඩයම් උපකරණ

  • එදිනෙදා භාවිත කළ ඇඳ, පුටු, මේස, පිහි

  • විසිතුරු භාණ්ඩ

  • ප්‍රථිමා

  • රන්, මැණික්

ආදී ද්‍රව්‍ය මේවායේ තැන්පත් කළ බවට පුරාවිද්‍යාත්මක සාධක ලැබේ. එමතුද නොව, එක් මස්ටාබාවක ඔරුවක හැඩැති කුහරයක්ද හමු වීමෙන් ඔවුහු මතු ලෝකයට ප්‍රයෝජන පිණිස තැන්පත් කළ ලී ඔරුවක් එහි තිබෙන්නට ඇතැයි විශ්වාස කෙරේ.

මෙම මස්ටාබා කුලීන ජනයාගේ නිවාසයන්හි ස්වරූපය ගෙන තිබේ. එනිසා මියගිය පසු එළඹෙන ආත්මයේ වාසස්ථානය ලෙස මෙය සැකසුණු බව පැහැදිලිව පෙනී යයි. ඒ අනුව මස්ටාබා තුළින්, මරණින් මතු නව ජීවිතයක් පැරණි මිසර වැසියා අපේක්ෂා කළේ කෙසේද යන්න මැනවින් නිරූපණය වේ. මිසර වාසීන් මියගිය පුද්ගලයන්ට භාණ්ඩ, ද්‍රව්‍ය ආදිය හරහා වුවද අවහිරයක් නොමැතිව යාමට හැකි බව විශ්වාස කර ඇත. මෙනිසා මස්ටාබාවල ආලින්ද වුව නිර්මාණය කර නැති බව පෙනී යයි.

විශේෂිත සිදුවීමක් වන්නේ ගෘහපතියාගේ මස්ටාබාවට අමතරව වටේ පිහිටි කුඩා සොහොන් තුළ ඔහුගේ සේවකයන්ගේ සිරුරුද තැන්පත්කර තිබීමයි. මෙහිදී පැහැදිලි ලෙසම නිගමනය කළ හැකි වන්නේ “ස්වාමියාගේ මරණයත් සමගම සේවකයින්ටද මරණය” අත් වූ බවයි. හුදෙක් ඔවුන්ගේ විශ්වාසයේ පරිදි මතු දිවියේ සුඛිතවත් බව උදෙසාද තම සේවකයින් ලබා ගැනීම මෙමගින් අරමුණු කළ බව පෙනි යයි. ඒ අනුව පැරණි මිසරය තුළ සාමාන්‍ය ජනයාට තීරණ ගැනීමේ ස්වාධීනත්වයක් තිබුණිද යන කරුණ අතුරු සාධකයක් ලෙස මෙහිදී විමර්ශනයට ලක් කිරීමේ හැකියාව පවතී.

මස්ටාබාවක තවත් විශේෂ ලක්ෂණයක් වන්නේ මියගිය තැනැත්තාට සිය ආගමික කටයුතු සිදු කර ගැනීම සඳහා කුඩා පූජා කාමරයක් සහිතව එය ඉදිකර තිබීමයි. මෙම පූජා කාමරයේ එක් බිත්තියක තිබුණු ව්‍යාජ දොරටුවක් යැයි කිව හැකි සිදුරක් වේ. “කා” නම් ආත්මයට සොහොනෙන් පිට වීමට හෝ පැමිණීමට හැකි වන ලෙසින් දමන ලද දොරටුවක් ලෙස මෙය සංකේතවත් වූවා විය හැකිය. මෙම කරුණු අනුව පැහැදිලි ලෙසම පෙනී යන්නේ මියගිය පුද්ගල ආත්මය මෙලොව සිටියදී භුක්ති විඳිනු ලැබූ සියලු සැපසම්පත්, අවශ්‍යතා සපුරා ගැනීමට හැකි වන පරිදි මරණින් මතුවද සොහොන් ගෙය තුළ අවශ්‍ය සාධක සපුරා ඇති බවයි.

මීළඟ ලිපියෙන් පිරමීඩ පිළබඳ තොරතුරු බලාපොරොත්තු වන්න.

 

5 responses to “ඊජිප්තු ශිෂ්ටාචාරය 4……………. මස්ටාබා (ආරම්භක පිරමීඩ) සහ මළවුක්ගේ සුරක්ෂිතතාව

  1. dilki kaushalya

    January 7, 2013 at 7:57 am

    ඔබ දන්නා දේ තවත් කෙනෙක්‍ දැන ගැනීමට සැලැස්වීම මහත් අගනී තවත් මෙවන් දෙ කිරීමට ශක්තිය දෛිරය ලැබෙිවායි මෙසේ පතමි.කල සත් කාරයට ගොඩාක පින්

     

ලිපිය ගැන ඔබේ අදහසට නිදහස......

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: